Produkten har blivit tillagd i varukorgen

info@soluppgangen.se    Tel. 042- 623 77 11

Frakt 49 kr - fri frakt vid order över 1000 kr

Köp- och leveransvillkor

ALLMÄN INFORMATION:

Soluppgången är godkänd för f-skatt (en del utav aktiebolaget Styling by D.E.Y AB) 

Varorna levereras normalt inom 1 vecka - vid beställningsvaror får man räkna med lite längre leveranstider. Vid eventuell slutförsäljning av en vara eller vid extra fraktkostnad meddelas ni inom 24 timmar. 

Full returrätt inom 14 dagar - returfrakt betalas av kunden.
Uppge bank eller postgironummer för återbetalning och har du betalat med kort sättas pengarna in på detta efter vi har fått och kontrollerat varorna.


PRISER:

- Samtliga våra priser är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar 25 % moms. Du kan dock välja att få dessa uppgivna i danska kronor, norska kronor eller Euro.

Vi förbehåller oss rätten att utan avisering ändra priserna i nätbutiken och reserverar oss för eventuella tryckfel och slutsålda varor.

ORDERBEKRÄFTELSE:

- I samband med godkänd beställning kommer en orderbekräftelse till den e-post adress du angett. OBS! Kontrollera att du skrivit in rätt e-post adress. 
Om du inte får någon orderbekräftelse ber vi dig kontakta oss på:  info@soluppgangen.se. 
Kontrollera snarast att ordern stämmer och kontakta oss omgående om du har några frågor eller problem. Bekräftad order är bindande.
Vi kan inte garantera att de färger som visas på webbplatsen exakt återger de färger som produkten har i verkligheten. Hur färgen återges beror på inställningar i din dator.

ALLMÄNNA VILLKOR:

-För att få handla i vår webshop krävs att du är myndig eller att Du har målsmans medgivande. Genom att du skickar iväg din order bekräftar du också köpet och godkänner därmed våra köpvillkor. 
Alla varor tillhör Soluppgången tills dess att vi erhållit full betalning.

I övrigt gäller konsumentköplagen.
 

LEVERANSVILLKOR

FRAKT:

- Alla paket skickas med DHL eller via POSTEN, och vi skickar vanligtvis paketet inom max 3 dagar från det att Soluppgången har mottagit pengarna (helgfri mån-fre). 

Du får avi och kan hämta ut paketet på aviserat utlämningsställe. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktbolaget.

Inrikes:
Paket skickas FRAKTFRITT inom Sverige vid beställningar på min 1000,-. Med undantag för tex möbler och tyngre produkter. Vid extra fraktkostnad meddelas ni detta inom 24 timmar. 
Annars är frakten 49,- pr. försändelse.

Utrikes:
Vid försändelse till Danmark, Finland, Tyskland eller Norge tillkommer frakt på kr. 400,- vid varje försändelse (vid större och tyngre försändelser kan där tillkomma extra)
Eventuell tullavgift betalas av kunden!

Vi återanvänder alla lådor/kartonger vi får från våra leverantörer - TÄNK PÅ MILJÖN!

Vi gör vårt bästa för att butiken ständigt ska vara uppdaterat, men eftersom vi också har fysisk butik händer det att vi inte har uppdateret webbutiken och vissa varor kan ta slut. 
Vi kontakter dig så fort som möjligt om detta skulle uppstå.

ÖNSKAR DU SKICKA TILL NÅGON ANNAN: (Present mm). 

-Fyll i dennas adress i leveransadressen när du kommer till "kassan" - Vill du vi ska skicka med en hälsning skriver du likaså detta. 

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

TRANSPORTSKADA:

-Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annat utlämningsställe och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!

Upptäcker du inte skadan innan du öppnat paketet och du misstänker att skadan är av den art att den kan henföras till postens eller DHL´s hantering ska du kontakta dom och göra en skadeanmälan. 
Uppstår en ev. tvist som inte kan lösas med posten eller DHL kontakter du oss på Soluppgången.

Vid ev. skada måste du spara godsets originalemballage och adresslapp för att kunna ge oss aktuellt kollinummer. Detta är nödvändigt för att vi ska kunna ersätta trasigt gods. 

Vi kontrollerar samtliga varor innan de skickas från vårt lager men om du trots det får en felaktig eller skadad vara ber vi dig meddela oss snarast (inom max 7 dagar). 
Skriv ett mejl, beskriv felet och bifoga gärna bilder. Glöm inte att ange ditt ordernummer, namn samt telefonnummer. Vi skickar då en ny vara och ersättning för dina eventuella utlägg. 
Om varan utgått betalar vi tillbaka beloppet inkl dina ev. utlägg.
OBS! Skicka inte tillbaka något innan du kontaktat oss. Vi löser inte ut paket som skickats till oss mot efterkrav/postförskott. 
Om en vara skadas eller kommer bort då du sänder den tillbaka till oss, är du som kund ansvarig.

OUTLÖST PAKET:

Hos DHL är liggetiden på försändelser 14 dagar. Paketet returneras därefter automatiskt till oss.Om detta blir tillfället debiterar vi 300 kr för frakt- och administrationskostnad. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

RETUR/REKLAMATION

ÅNGERRÄTT:

- Enligt distansavtalslagen har du rätt att returnera felfria varor utan att uppge någon anledning. Meddelande om detta ska ske så fort som möjligt och senast 14 dagar från det att du har hämtat ut/mottagit din vara. (Gäller dock inte vid speciellt beställda produkter). Vi följer konsumentverkets rekommendationer.

Hos Soluppgången har du alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du har fått eller hämtat ut ditt paket.

Ångerrätten gäller dock endast om produkten returneras i originalförpackning och är oanvänd.

Kontrollera din försändelse med en gång du får denna och är något fel kontakta oss så fort som möjligt. En skada ska reklameras senast 5 dagar efter mottagandet.

Om du ängrar en beställning eller vill reklamera en produkt gäller följande:

  • maila till oss på info@solppgangen.se med namn och ordernummer
  • Är det en skadad produkt bifogas en bild på skadan
  • Inget emballage ska slängas och ska något skickas i retur används originalförpackningen med det skyddande material som var med.
  • Du står för fraktkostnaden men är det en felaktig eller söndrig leverans står vi självklart för denna kostnad och en ev. ersättningsvara.
  • Om produkten ska returneras – skickas denna till:

    Soluppgången / Styling By D.E.Y AB
    Döshultsvägen 84
    254 76 Allerum
     
  • När vi har mottagit och kontrollerat produkten återbetalar vi varens värde – inom 14 dagar efter att vi har fått denna. 
  • Vid ångrat köp återbetalas inte ev. frakt och fakturakostnad och du står för transportrisken.

Vi hämtar inte ut returvaror där överenskommelse inte har gjorts innan och löser inte heller ut paket som skickats till oss mot efterkrav eller postförskott.

Önskar du en returfraktsedel vid returnering av en vara mailer vi gärna en sådan till dig. Kontakta oss och med info om paketets vikt och storlek och vi återkommer med priset för denna (självkostnadspris för spårbarhet via DHL).

Du klistrar på fraktsedeln och lämnar paketet hos närmsta DHL ombud.

RETURVILLKOR:

-Varan ska vara komplett och får inte vara använd. Använd gärna originalemballaget vid retur och tänk på att packa varan väl så den inte skadas under transporten. 
Om du ångrar ditt köp står du för transportrisken (dvs. risken att varan skadas eller kommer bort) när du returnerar varan. 

Det är viktigt att du kontaktar oss före retur. Bifoga en kopia på din faktura/ orderbekräftelse med leveransen så vi vet vad returen gäller.

Returkostnaden betalas av dig som kund. Vi hämtar inte ut paket där överenskommelse inte gjorts innan och löser inte ut paket som skickats till oss mot efterkrav/postförskott.

Återbetalning av varornas värde återbetalas inom 14 dagar efter det att vi har återfått varan. Eventuell frakt och fakturakostnad återbetalas inte. 

För snabb hantering av återbetalning av pengar ber vi dig att uppge ett kontonummer där pengarna kan sättas in. Har du betalat med kort sätts pengarna tillbaka in på ditt kort.

Vi hoppas såklart inte du hör av dig ang. reklamation,skadar eller att du har ångret ditt köp MEN skulle detta vara tillfället så ring och vi tar hand om dig. 0705-307383

REKLAMATIONER:

Vid reklamation kontakta oss på Soluppgången så hjälper vi dig gärna.

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

BETALNINGSALTERNATIV

- KLARNA CHECKOUT:

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
 

- KLARNA FAKTURA:

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- KLARNA KONTO:

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
 

- KORTBETALNING / CERTITRADE:

Du betalar med ditt Visa eller Mastercard via Certitrade / Euroline 100% säkert. All information är krypterad med SSL - 128 bit. Pengarna reserveras på Ditt konto och dras vanligen inom 24 timmar från Du lagt Din beställning. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden 3D-Secure.
 

- PAYSON:

Med Payson kan du betala med kontokort eller Internetbank via en betalningslänk, som visas efter lagd order. Mer information om Payson finns på www.payson.se.

- PAYSON FAKTURA:

Vi erbjuder betalsättet PaysonFaktura i samarbete med Payson AB. Betalningsvillkor är 10 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 25 kr. För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 50 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 160 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet. Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till Gothia Financial Group AB.


- BETALNING VIA PAYEX:

PayEx Betalningslösningar är PCI-certifierade av Visa och MasterCard. Certifieringen uppnås genom mycket höga krav på system- och nätverkssäkerhet, kontinuerlig övervakning och en mycket sträng säkerhetspolicy. Certifikatet gäller för 12 månader och måste förnyas årligen. Av säkerhetsskäl lagras inte känslig betalningsinformation som exempelvis kortnummer hos butiken. All information som läggs in krypteras istället på betalningssidorna hos PayEx som är säkrade med SSL-certifikat.
 

- FAKTURA / SVEA EKONOMI:

Betalningsvillkor 10 dagar. När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt personnummer. Leverans sker till den adress som finns registrerad såsom folkbokföringsadress. Betalningsvillkor är 10 dagar netto. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 2% per månad från förfallodagen. Vid påminnelse debiterar lagstadgad påminnelseavgift på 50 kr. Vid beställning mot faktura måste beställaren vara minst 18 år.
 

- KORTBETALNING / PAYER:

Vi accepterar betalningar från de vanligaste typerna av kort: VISA och MasterCard. Alla köp kopplas till Payer's (www.payer.se) säkra betalserver vilket betyder att Dina kortuppgifter endast går till Payer och till inlösande bank. Överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering. Webbutiken kan inte ta del av Dina kortuppgifter vilket ökar säkerheten för dig som kund.

- INTERNETBANK / PAYER:

Ditt köp kan betalas direkt via Internetbank för dig som är kund hos Swedbank eller Handelsbanken. Alla köp kopplas till Payer's (www.payer.se) säkra betalserver vilket betyder att Dina kortuppgifter endast går till Payer och till inlösande bank. Överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering.

- MOBIL BETALNING / WYWALLET:

Med WyWallet betalar du tryggt och enkelt med din mobiltelefon. WyWallet är ett konto som du kan ladda med pengar via kort- eller direktbanksbetalning. Minsta laddning är 50 kr. Du kan även koppla ditt kort till WyWallet så att pengar dras automatiskt från ditt bankkonto vid köp. Förutom WyWallet Konto kan du använda WyWallet Faktura. Du får då en månadsfaktura som samlar alla månadens köp till en och samma faktura och betalas den sista i nästkommande månad, vilket ger dig upp till 60 dagars kredit. Ingen ränta utgår för fakturan bara en aviavgift på 19 kr.
Länk till allmänna villkor
Länk till fakturavillkor

- FAKTURA / PAYER:

Betalningsvillkor: 14 dagars betalningstid. Påminnelseavgift: 50 kr. Dröjsmålsränta: 8% plus Riksbankens internbankränta räknat på årsbasis, dvs ca 1% per månad. En fakturabetalning innebär att köparen lånar pengar för att betala en vara, tills dess att varan är betald. Om du väljer faktura som betalning görs därför en kreditupplysning på ditt personnummer, för att kontrollera din kreditvärdighet. Du får direkt svar på om ditt köp beviljas eller ej. Ett nekande besked kan bero på flera saker och står utanför shopens kontroll. Du kan då alltid välja ett annat betalningssätt för att betala dina produkter.
 

- FAKTURA / HANDELSBANKEN FINANS:

Genom vårt samarbete med Handelsbanken Finans kan vi erbjuda privatpersoner att handla mot faktura. En fakturaavgift om 19 kr tillkommer. Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % per år. Grundkraven för att få betala mot faktura är följande:

  • Du har fyllt 18 år
  • Du har en stadigvarande inkomst av tjänst
  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst
  • Du har inga betalningsanmärkningar


- DELBETALA / HANDELSBANKEN FINANS:

Genom vårt samarbete med Handelsbanken Finans kan du delbetala dina köp, stora som små. Du väljer själv det köputrymme som passar ditt totala inköpsbelopp bäst upp till 80 000 kr. Ditt köputrymme läggs upp på ett konto hos Handelsbanken Finans. I kassan väljer du betalningsalternativet delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. När du sedan bekräftar ditt köp och din ansökan om delbetalning, gör Handelsbanken Finans en sedvanlig kreditprövning. Du får besked direkt om din ansökan har godkänts, därefter slutför du köpet. Du kan när som helst välja att slutbetala utan extra kostnad. Har du en gång delbetalat en vara hos Handelsbanken Finans kan du använda dig av samma konto och behöver inte genomgå en ny kreditprövning. Är ditt köputrymme för litet ansöker du enkelt om en höjning – du får svar direkt. Grundkrav för att ansöka om delbetalning är:

  • Du har fyllt 18 år
  • Du har en stadigvarande inkomst av tjänst
  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst
  • Du har inga betalningsanmärkningar

- FÖRSKOTTSBETALNING:

 Du betalar in pengarna i förväg på vårt bankgiro: Bankgiro: 5203-9898
 Du har 7 dagar på dig att betala in ditt orderbelopp från och med beställningsdatum, men har vi inte registrerat betalning från dig inom 10 dagar makuleras ordern.

MINIMUMORDER:

Alla beställningar är välkomna och det finns inget minsta orderbelopp. 

PERSONUPPGIFTSLAGEN:

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

SMS-UTSKICK:

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

FORCE MAJEURE:
- Vid händelse av krig, naturkatastrof, myndighets beslut, uteblivna eller försenade leveranser från leverantörer och underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal samt utfästelse för Soluppgångens sida, som gör att Soluppgången ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Soluppgången befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

ANDRA VILLKOR:

Garanti: Soluppgången lämnar inte någon garanti utöver tillverkarens garantivillkor.
Bedrägeriförsök: Polisanmäls omgående.
Tvist: Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Företagsinformation: www.soluppgangen.se, Soluppgången, Döshultsvägen 84 - 254 76 Allerum. Tel. 042-6237711. E-post: info@soluppgangen.se 
Organisationsnr: 559113-6394. Företaget är godkänd för F-skatt (en del av vårt aktiebolag: Styling By D.E.Y AB)

Produkter
Handla
Övrigt
Moms visas: