Produkten har blivit tillagd i varukorgen

info@soluppgangen.se    Tel. 042- 623 77 11

                                         SOLUPPGÅNGEN finns numera endast som webbutik

                   
 Tveka aldrig höra av dig: 042-623 77 11 eller via mail/sociala medier!

Köp- och leveransvillkor

ALLMÄN INFORMATION:

Soluppgången är godkänd för f-skatt (en del utav aktiebolaget Styling by D.E.Y AB) 

Varorna levereras normalt inom 1 vecka - vid beställningsvaror får man räkna med lite längre leveranstider. Vid eventuell slutförsäljning av en vara eller vid extra fraktkostnad meddelas ni inom 24 timmar. 

Full returrätt inom 14 dagar - returfrakt betalas av kunden.
Har du betalat med kort eller via Swish sättas pengarna in på detta efter vi har fått och kontrollerat varorna. Vid fakura krediteras denna!


PRISER:

- Samtliga våra priser är angivna i svenska kronor (SEK) och inkluderar 25 % moms. 

Vi förbehåller oss rätten att utan avisering ändra priserna i nätbutiken och reserverar oss för eventuella tryckfel och slutsålda varor.

ORDERBEKRÄFTELSE:

- I samband med godkänd beställning kommer en orderbekräftelse till den e-post adress du angett. OBS! Kontrollera att du skrivit in rätt e-post adress. 
Om du inte får någon orderbekräftelse ber vi dig kontakta oss på:  info@soluppgangen.se. 
Kontrollera snarast att ordern stämmer och kontakta oss omgående om du har några frågor eller problem. Bekräftad order är bindande.
Vi kan inte garantera att de färger som visas på webbplatsen exakt återger de färger som produkten har i verkligheten. Hur färgen återges beror på inställningar i din dator.

ALLMÄNNA VILLKOR:

-För att få handla i vår webshop krävs att du är myndig eller att Du har målsmans medgivande. Genom att du skickar iväg din order bekräftar du också köpet och godkänner därmed våra köpvillkor. 
Alla varor tillhör Soluppgången tills dess att vi erhållit full betalning.

I övrigt gäller konsumentköplagen.
 

LEVERANSVILLKOR

FRAKT:

- Alla paket skickas med DHL eller via POSTEN, och vi skickar vanligtvis paketet inom max 5 dagar från det att Soluppgången har mottagit ordern (helgfri mån-fre). 

Du får avi och kan hämta ut paketet på aviserat utlämningsställe. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktbolaget.

Inrikes:
Paket skickas FRAKTFRITT inom Sverige vid beställningar på min 1000,-. Med undantag för tex möbler och tyngre produkter. Vid extra fraktkostnad meddelas ni detta inom 24 timmar. 
Annars är frakten 69,- pr. försändelse. 

Utrikes:
Bor du i ett annat land och gärna vill beställa/ha hemskickat, skicka oss ett mail eller ring och vi kollar om inte vi kan hjälpa dig med detta. VÄLKOMMEN (Eventuell tullavgift betalas av dig som kund)

Vi återanvänder alla lådor/kartonger vi får från våra leverantörer - VI TÄNKER PÅ MILJÖN!

Vi gör vårt bästa för att butiken ständigt ska vara uppdaterat, men eftersom vi också har fysisk butik händer det att vi inte har uppdateret webbutiken och vissa varor kan ta slut. 
Vi kontakter dig så fort som möjligt om detta skulle uppstå.

ÖNSKAR DU SKICKA TILL NÅGON ANNAN: (Present mm). 

-Fyll i dennas adress i leveransadressen när du kommer till "kassan" - Vill du vi ska skicka med en hälsning skriver du likaså detta. 

TRANSPORTSKADA:

-Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annat utlämningsställe och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!

Upptäcker du inte skadan innan du öppnat paketet och du misstänker att skadan är av den art att den kan henföras till postens eller DHL´s hantering ska du kontakta dom och göra en skadeanmälan. 
Uppstår en ev. tvist som inte kan lösas med posten eller DHL kontakter du oss på Soluppgången.

Vid ev. skada måste du spara godsets originalemballage och adresslapp för att kunna ge oss aktuellt kollinummer. Detta är nödvändigt för att vi ska kunna ersätta trasigt gods. 

Vi kontrollerar samtliga varor innan de skickas från vårt lager men om du trots det får en felaktig eller skadad vara ber vi dig meddela oss snarast (inom max 7 dagar). 
Skriv ett mejl, beskriv felet och bifoga gärna bilder. Glöm inte att ange ditt ordernummer, namn samt telefonnummer. Vi skickar då en ny vara och ersättning för dina eventuella utlägg. 
Om varan utgått betalar vi tillbaka beloppet inkl dina ev. utlägg.

OBS! Skicka inte tillbaka något innan du kontaktat oss.
Vi löser inte ut paket som skickats till oss mot efterkrav/postförskott. 
Om en vara skadas eller kommer bort då du sänder den tillbaka till oss, är du som kund ansvarig.

OUTLÖST PAKET:

Hos DHL är liggetiden på försändelser 14 dagar. Paketet returneras därefter automatiskt till oss. Om detta blir tillfället debiterar vi 400,- kr för frakt- och administrationskostnad 
- vid större och tunga paket är det den reela fraktkostnad som kommer faktureras! Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Ska paketet skickas frem igen betalar du som kund för denna nya frakt!

RETUR/REKLAMATION

ÅNGERRÄTT:

- Enligt distansavtalslagen har du rätt att returnera felfria varor utan att uppge någon anledning. Meddelande om detta ska ske så fort som möjligt och senast 14 dagar från det att du har hämtat ut/mottagit din vara. (Gäller dock inte vid speciellt beställda produkter). Vi följer konsumentverkets rekommendationer.

Hos Soluppgången har du alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du har fått eller hämtat ut ditt paket.

Ångerrätten gäller dock endast om produkten returneras i originalförpackning och är oanvänd.

Kontrollera din försändelse med en gång du får denna och är något fel kontakta oss så fort som möjligt. En skada ska reklameras senast 5 dagar efter mottagandet.

Om du ängrar en beställning eller vill reklamera en produkt gäller följande:

  • maila till oss på info@soluppgangen.se med namn och ordernummer eller ring oss på telefon: 042 - 623 77 11
  • Är det en skadad produkt bifogas en bild på skadan
  • Inget emballage ska slängas och ska något skickas i retur används originalförpackningen med det skyddande material som var med.
  • Du står för fraktkostnaden men är det en felaktig eller söndrig leverans står vi självklart för denna kostnad och en ev. ersättningsvara.
  • Om produkten ska returneras kontaktar du oss med info om paketets vikt och storlek och sen får du en returfraktsedel ifrån oss och lämnar in paketet där du hämtade ut detta. 
  • När vi har mottagit och kontrollerat produkten återbetalar vi varens värde – inom 14 dagar efter att vi har fått denna. 
  • Vid ångrat köp återbetalas inte ev. frakt och fakturakostnad och du står för transportrisken.

Vi hämtar inte ut returvaror där överenskommelse inte har gjorts innan och löser inte heller ut paket som skickats till oss mot efterkrav eller postförskott.

RETURVILLKOR:

-Varan ska vara komplett och får inte vara använd. Använd gärna originalemballaget vid retur och tänk på att packa varan väl så den inte skadas under transporten. 
Om du ångrar ditt köp står du för transportrisken (dvs. risken att varan skadas eller kommer bort) när du returnerar varan. 

Det är viktigt att du kontaktar oss före retur. Bifoga en kopia på din faktura/ orderbekräftelse med leveransen så vi vet vad returen gäller.

Returkostnaden betalas av dig som kund. Vi hämtar inte ut paket där överenskommelse inte gjorts innan och löser inte ut paket som skickats till oss mot efterkrav/postförskott.

Återbetalning av varornas värde återbetalas inom 14 dagar efter det att vi har återfått varan. Eventuell frakt och fakturakostnad återbetalas inte. 

För snabb hantering av återbetalning av pengar ber vi dig att uppge ett kontonummer där pengarna kan sättas in. Har du betalat med kort sätts pengarna tillbaka in på ditt kort.

Vi hoppas såklart inte du hör av dig ang. reklamation,skadar eller att du har ångret ditt köp MEN skulle detta vara tillfället så ring och vi tar hand om dig. Tele: 042 - 623 77 11

REKLAMATIONER:

Vid reklamation kontakta oss på Soluppgången så hjälper vi dig gärna.

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer. Vid fakturabetalning krediteras denna

BETALNINGSALTERNATIV

- KLARNA CHECKOUT:

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
 

- KLARNA FAKTURA:

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- KLARNA KONTO:

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 
 

- KORTBETALNING / CERTITRADE:

Du betalar med ditt Visa eller Mastercard via Certitrade / Euroline 100% säkert. All information är krypterad med SSL - 128 bit. Pengarna reserveras på Ditt konto och dras vanligen inom 24 timmar från Du lagt Din beställning. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden 3D-Secure.

- BETALNING VIA PAYEX:

PayEx Betalningslösningar är PCI-certifierade av Visa och MasterCard. Certifieringen uppnås genom mycket höga krav på system- och nätverkssäkerhet, kontinuerlig övervakning och en mycket sträng säkerhetspolicy. Certifikatet gäller för 12 månader och måste förnyas årligen. Av säkerhetsskäl lagras inte känslig betalningsinformation som exempelvis kortnummer hos butiken. All information som läggs in krypteras istället på betalningssidorna hos PayEx som är säkrade med SSL-certifikat.
 

- FAKTURA / SVEA EKONOMI:

Betalningsvillkor 10 dagar. När du väljer att betala mot faktura sker en kreditupplysning på ditt personnummer. Leverans sker till den adress som finns registrerad såsom folkbokföringsadress. Betalningsvillkor är 10 dagar netto. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta med 2% per månad från förfallodagen. Vid påminnelse debiterar lagstadgad påminnelseavgift på 50 kr. Vid beställning mot faktura måste beställaren vara minst 18 år.
 

- KORTBETALNING / PAYER:

Vi accepterar betalningar från de vanligaste typerna av kort: VISA och MasterCard. Alla köp kopplas till Payer's (www.payer.se) säkra betalserver vilket betyder att Dina kortuppgifter endast går till Payer och till inlösande bank. Överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering. Webbutiken kan inte ta del av Dina kortuppgifter vilket ökar säkerheten för dig som kund.

- INTERNETBANK / PAYER:

Ditt köp kan betalas direkt via Internetbank för dig som är kund hos Swedbank eller Handelsbanken. Alla köp kopplas till Payer's (www.payer.se) säkra betalserver vilket betyder att Dina kortuppgifter endast går till Payer och till inlösande bank. Överföringen av information är krypterad med SSL-Secure Socket Layer-128 bitars kryptering.

- MOBIL BETALNING / WYWALLET:

Med WyWallet betalar du tryggt och enkelt med din mobiltelefon. WyWallet är ett konto som du kan ladda med pengar via kort- eller direktbanksbetalning. Minsta laddning är 50 kr. Du kan även koppla ditt kort till WyWallet så att pengar dras automatiskt från ditt bankkonto vid köp. Förutom WyWallet Konto kan du använda WyWallet Faktura. Du får då en månadsfaktura som samlar alla månadens köp till en och samma faktura och betalas den sista i nästkommande månad, vilket ger dig upp till 60 dagars kredit. Ingen ränta utgår för fakturan bara en aviavgift på 19 kr.
Länk till allmänna villkor
Länk till fakturavillkor

- FAKTURA / PAYER:

Betalningsvillkor: 14 dagars betalningstid. Påminnelseavgift: 50 kr. Dröjsmålsränta: 8% plus Riksbankens internbankränta räknat på årsbasis, dvs ca 1% per månad. En fakturabetalning innebär att köparen lånar pengar för att betala en vara, tills dess att varan är betald. Om du väljer faktura som betalning görs därför en kreditupplysning på ditt personnummer, för att kontrollera din kreditvärdighet. Du får direkt svar på om ditt köp beviljas eller ej. Ett nekande besked kan bero på flera saker och står utanför shopens kontroll. Du kan då alltid välja ett annat betalningssätt för att betala dina produkter.
 

- FAKTURA / HANDELSBANKEN FINANS:

Genom vårt samarbete med Handelsbanken Finans kan vi erbjuda privatpersoner att handla mot faktura. En fakturaavgift om 19 kr tillkommer. Betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % per år. Grundkraven för att få betala mot faktura är följande:

  • Du har fyllt 18 år
  • Du har en stadigvarande inkomst av tjänst
  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst
  • Du har inga betalningsanmärkningar


- DELBETALA / HANDELSBANKEN FINANS:

Genom vårt samarbete med Handelsbanken Finans kan du delbetala dina köp, stora som små. Du väljer själv det köputrymme som passar ditt totala inköpsbelopp bäst upp till 80 000 kr. Ditt köputrymme läggs upp på ett konto hos Handelsbanken Finans. I kassan väljer du betalningsalternativet delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. När du sedan bekräftar ditt köp och din ansökan om delbetalning, gör Handelsbanken Finans en sedvanlig kreditprövning. Du får besked direkt om din ansökan har godkänts, därefter slutför du köpet. Du kan när som helst välja att slutbetala utan extra kostnad. Har du en gång delbetalat en vara hos Handelsbanken Finans kan du använda dig av samma konto och behöver inte genomgå en ny kreditprövning. Är ditt köputrymme för litet ansöker du enkelt om en höjning – du får svar direkt. Grundkrav för att ansöka om delbetalning är:

  • Du har fyllt 18 år
  • Du har en stadigvarande inkomst av tjänst
  • Du har minst 120 000 kr i årsinkomst
  • Du har inga betalningsanmärkningar

MINIMUMORDER:

Alla beställningar är välkomna - minsta orderbelopp dock: 99;- 

SMS-UTSKICK:

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

FORCE MAJEURE:
- Vid händelse av krig, naturkatastrof, myndighets beslut, uteblivna eller försenade leveranser från leverantörer och underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal samt utfästelse för Soluppgångens sida, som gör att Soluppgången ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att Soluppgången befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

PERSONUPPGIFTSLAGEN:

* HUR BEHANDLAR VI DIN PERSONLIGA INFORMATION?

När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Här beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter.

Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information. 

Vi hoppas att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta handla hos oss!

* GDPR - DINA RÄTTIGHETER

General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Den ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj2018.

Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.

* SAMMANFATTNING AV VÅR INFORMATIONSHANTERING

Vi samlar in så lite information som möjligt. Den information vi samlar in är den information som krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig och för att du ska kunna fullgöra ditt åtagande mot oss (alltså betala för din beställning). 

Vill du beställa mot faktura så måste vår sammarbetspartner Klarna ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.

När du betalar med kort krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Klarna, Dibs, Paypal & Payson sköter kortbetalningar åt oss.

Dessutom behöver vi såklart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.

Har du frågor kring dina personuppgifter kan du kontakta oss på info@soluppgangen.se

ANDRA VILLKOR:

Garanti: Soluppgången lämnar inte någon garanti utöver tillverkarens garantivillkor.
Bedrägeriförsök: Polisanmäls omgående.
Tvist: Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Företagsinformation: www.soluppgangen.se, Soluppgången, Allerumsvägen 330 - 254 76 Allerum. Tel. 042 - 623 77 11. E-post: info@soluppgangen.se 
Organisationsnr: 559113-6394. Företaget är godkänd för F-skatt (en del av vårt aktiebolag: Styling By D.E.Y AB)

Produkter
Handla
Övrigt